Degbeon och Asoro dominerade under båda korgarnadessutom presterade båda poäng tillsammans med Brown som bara gjorde en hyfsad match. Browns bollbehandling såg riktigt darrig ut. Hansson var riktigt bra igen och borde vara starter i varje match. Edholm, Elias och Marinkovic får inte godkänt. Nya Williams var återigen dålig. Hon lyckades att missa ett närskott i friläge och dra på sig foul genom en tydlig rörlig screen i den sista självande minuten. Det kunde ha kostat A3 matchen men den här gången hade A3 fru Fortuna med sig när Westerberg brände två straffar och när Goss inte kunde greppa den sista passningen. Vad har hänt med domarna efter årsskiftet? Bedömningen konstig och kroppsspråket aggressivt hos flera domare.
Domarna delade ut 24 foul till vardera laget därav minst 4 tekniska foul. Minst 4-5 av dem på båda lagen var inga foul utan bara dåliga beslut. Minst 4-5 andra ganska hårda klara foul på båda lagen borde man ha delat ut men av någon outgrundlig anledning så blåser man inte i pipan. Dom gråas insats var verkligen grå och trist. Måste dom verkligen vara tre (3) för att fixa jobbet? Dom tekniska foulen fortsätter att haglaoch enligt mitt sätt att se på saken så är det det tydliga tecknet på att domarna inte gör ett tillräckligt bra jobb. När det blir foul på petningar och ingen foul på kapningar då reagerar spelare och coacher.
Fair play och sportsmanchip är A och O inom idrotten anser jag. Jag träffade i en paus JP Kostet som enligt mig fortfarande är Sveriges bästa speaker (korrekt och opartisk). Jag är så less på alla Kiviks Marknads utropare som ”uppträder” på vissa arenor med sina NBA maner. JP Kostet ställde upp som speaker för basketettan laget Luleå Stars vid deras hemmamatch mot Uppsala och var bra som vanligt. I Stars match program kunde jag se att laget har minst 50+ sponsorer som backar upp laget. Laget verkar helt oberoende av andra föreningar ekonomiskt och det är suveränt jobbat. När lokalderbyt i ettan mellan RIG Luleå och Luleå Stars spelades i torsdags i LEA var det 500+ åskådare och tom restaurangen var öppen och servade gästerna.
Ibland på bortaplan har dom träffat på domare som har sett lite annorlunda på deras defensiva kontakt och då har det blivit problem och tom förluster. I finalserien lär dom mörkgrå stoppa pipan i fickan och ”den som fuskar bäst vinner”. Sorry men så är det allt som oftast i vårt avlånga land. Jag ser tyvärr ingen ljusning. Läser att Borås kan vara på gång att bli kvar i SBL trots att dom redan har dragit sig ur. Laget skall nu heta Sjuhärad precis som Sparbanken heter i bygden, så huvudsponsorn verkar vara löst.
Finland har ändrat i tävlingsbestämmelserna och nu är det 40 – 0 som gäller. Kloka finnar. Har du noterat att jag inte har kritiserat domarna alls i dagens HOOPS? Dom kunde givetvis ha fått sin beskärda del efter gårdagens match men det får räcka för den här veckan. Det verkar redan vara klart att Södertälje skall vinna SM Guldet nästa säsong nu när 88:orna flyttar hem igen. Av medias rapportering verkar det som om det inte är ngn idé att ens spela om det. Det är så givet att dom skall ta Guld med SBBK. Luleå BBK och någon till har knappast tänkt att lägga sig ner och ge upp bara för att SBBK hotar med sin satsning. I höstas var SBBK också kaxiga när Bengtsson fick gå och Sundberg lyftes in men idag har vi facit och se hur det gick.
Snacket ökar och ökar på planen. Ingen förstår vad som gäller. Jag har inte hunnit med BSKT vs Jämtlandså här kommer några rader även om den. Efter debaclet mot Södertäljes zonförsvarså hade givetvis coach Chuck i Jämtland förberett laget väl för att möte just zonförsvar och det är precis vad Umeå BSKT startade med. Det är ganska klassiskt misstagenligt mig att försöka göra detsamma som ett lag i matchen innan hade lyckats med. Det fungerar sällan eftersom en motståndare har gått igenom misstagen och har kommit fram till hur man skall göra om man möter samma försvar igen. BSKT startade med 3-2 zon som grund men med en viss variation mellan varven. Jämtland blev inte lurade den här gången att ta stressade skott från distans utan man spela de in bollen på baslinjen med två spelare i hörn och Harris nära korgen (3 mot 2) och anfallen avslutades ofta med en layupp ett närskott eller en dunk.
Ligans i särklass mest underskattade spelare. Jag hoppas att han väljer en ny klubb där hans kunskap defensivt och offensivt uppskattas till nästa säsong. Det har blivit alldeles för mycket bänknötande i Borås och coachen lär vara kvar nästa år. Rönnqvist har hittat formen och med Jenkins stabila skytte då blir det 3 – 0 och laget som svek sitt damlag får ta semester. I morgon kl 15. 30 är det dags för A3 att ta sig an Alvik i match # 1. Jag står fast vid vad jag skrev härom dagen. Om A3´s utländska proffs plus Asoro, Hansson, Edholm och Elias är redo för fight då vinner A3 för jag anser att A3 på papperet är klart vassare än Alvik – utan McCarville. Därmed inte sagt att det blir 3 – 0 till A3. Det finns som vanligt flera okontrollerbara faktorer som kan påverka matchutgången. Skulle vara kul om det kommer lite folk som senast.
(SPORT-TV<<<<) Borås mot SBBK på tv CCBGE - NPREMA
Snacka om att övriga basket Sverige har en lång väg att vandra. Hör också att Luleå Basket funderar på att satsa på ett lag i basketettan redan till kommande säsong. När jag skriver det här återstår ett par timmartill Norrköping vs A3. Jag tippar att Norrköping vinner men om A3´s utländska spelare och Asoro tänder till 100% då vinner A3. Oavsett resultat så blir det ju Alvik mot A3 i kvartsfinalerna och det blir bra matcher som A3 borde kunna ta om alla är friska och krya och redo att fightas fullt ut.
Svensk Basket - Solidsport
Det som inte var så kul det var att ingen hälsade oss välkomna, som vi alltid gör mot alla gäster dessutom uppträdde motståndarna illa i sin överlägsenhet. Divigt och förnedrande uppträdande mot motståndare borde stävjas av ledare och coacher. Det här är ett problem som ledare i hela landet måste ta tag i för det håller på att spåra ur. Jag ser det även i Umeå idag under U21 SM.
Terins, Tabb och Dawit sköt lite för bra i andra halvlek. Exakt vad som utspelades vid Luleås bänk lär vi aldrig få reda på men så här såg det ut med mina ögon framför TV:n. Tabb valde att fira och kanske skit snacka 1 gång, 2 gånger och till sist en tredje gång. Fysio Carnerud såg ut att till sist reagera över Tabbs enligt mig osportsliga beteende (men jag vet inte vad som kan ha sagts till Tabb). Norrbottningar som jag har vanligtvis ett enormt tålamod men när någon går över gränsen då blir vi jävligt förbannade. Kanske gick Tabb över gränsen. Vad som hände vid Norrköpings bänk som fick publik att kasta prinskorv på gästerna det lär vi aldrig få reda på men kanske gick Norrköping över gränsen där och då blir Norrbottningen förbannad. Om det är så att den nya uppförande koden är antagen av SBL klubbarna då borde båda föreningarna bestraffas för sitt uppträdandet.
Med nära 600 åskådare i hallen vaknade A3 och levererade en fighting spirit som vi inte har sett tidigare i år och vann med 77 – 76. Det skall tydligen vara Luleå på den andra planhalvan i kombination med fri entré och gratis popcorn för att få en del att orka ta sig till hallen. Jag tror att alla som kom var ganska nöjdamed tillställningen och gärna kommer tillbaka om A3 bjuder på fri entre igen och den här gången gärna glass till alla – det kan det vara värt. Elitidrottare behöver publik för att tända till på allvar.
Svenska Basketligan Dam
Minus 50, – 30, – 20. -16 är en ganska väntad vinstmarginal med de fyra topplagen som vinnare. Siffrorna i Norrköping blev lite större än väntat pga att Balibrea spelade hela bänken en hel del. ”Give me everything you have……”spelade BSKT i sin flash inför matchen. Jag hoppas att det finns mer att ta fram på hemmaplan på lördag kl 18.
Jag tycker att SBL dam borde begränsa sig till max tolv lag. Först en rak dubbelserie och därefter Fortsättningsserie A med de sex bästa och fortsättningsserie B med övriga. De sex bästa direkt till kvartsfinal och lag 1-2 från FB till kvartsfinal. Köping fick utmärkelsen årets lyft. Vad har dom gjort för att få det? Dom har fått en ny sporthall och skaffat parkettgolv och det är bra men dom har fortfarande otidsenliga takhängda lyftkorgar liksom Nässjö. Kanske därför dom fick årets lyft. Köp inte mobila Mondo korgar utan Schelde please.
Hur kan Fryshuset motivera sig till en fortsättning efter att ha spelat en hel säsong utan att vinna en enda match? Även Fryshusets deltagande i SBL är dålig PR för basketsporten. Det ses inte som seriöst av många belackare inom andra sporter. Kommer SBL ledningen att tillåta att Fryshuset får fortsätta? Jag har svårt att se att de får vara med 22/23. Tänk dig scenariot att både BSKT och Fryshuset hoppar av. Om Uppsala och Kalmar får plats i ligan skulle den fortsätta att halta med nio (9) lag och offer skulle krävas snart igen om man fortsätter att spela fyra (4) ggr mot varann i grundserien. BSKT hade chansen borta mot Norrköping när Norrköping saknade några ordinarie kuggar (Tabb & Ramstedt).
Jag misstänker att utflyttningen till USA college och lag i Europa med akademier och satsande juniorlag har urvattnat Sverige på de största talangerna. EOS har ett bra lag och slog BSKT vid den senaste sammandragningen med ngn poäng efter förlängning. Jag vet inte om EOS saknade någon spelare. De flesta spelarna (9-10) i Umeå BSKT är egna produkter. Lindqvist, S Andersson och Käll är inflyttade pga basketen. Umeå tränarna Lindblom och Botold har lagt grunden, Pavlogiannis och Balibrea har på två år förfinat produkten och nu är den klar att kanske kunna vinna det historiskt första U 21 SM guldet till Umeå.
De matcherna är mycket renare men ändå kropps fysiska. Där flyger inte spelare omkring hur som helst och landar hur som helst som dom gjorde i den här matchen pga alla möjliga och omöjliga kontakter. Det är faktiskt ett under att inte fler blev skadade. Chucks taktik var nära att knäcka Norrköping, som tappade sitt berömda skytte helt. Det blir svårt att upprepa samma taktik i nästa match så vad blir nästa steg. Blir det zonförsvar eller kombinationsförsvar eller kanske bara inbjudande försvar för 1:orna i Norrköping? Till sist kommentatorerna. Jag försöker att vara någorlunda moderna och hänga med i tiden, men är det bara jag som drar ner ljudet eller helt stänger av.
Basket: Sverige spelar EM-kval i Luleå och Södertälje
Det är Ebberöds Bank (googla det) att spela i SBL. Men visst är det kul att Jämtland kunde knyta ihop säcken och vinna den 6:e matchen och bli klar för SM final för första gången. Stort cred till sportchefen Pekka Johansson. Det är få som har gjort sig så förtjänta av det som han och staden Östersund. Kanske är det läge att flytta matcherna till ishallen nu när hockeyn har spelat klart. 3 – 4000 pers borde komma direkt. Det är bara att läsa op. se idag där man gör en tillbakablick i baskethistorien till 70-talet med Willenborg & Redding i laget.
Livematcher, stream av sport - Kuriren
SBL Herr