Du fattar att de egna produkterna Lindblom och Andersson hamnar långt ner på minutlistan. Bland forwards har vi Lindqvist, D Czerapowicz, Yemane och Jangered så hur blir det med minuterna för Botold och Lundmark. Det blir minst lika svårt att få minuter i 2022-2023 års Umeå BSKT som det var senaste säsongen. Jag är tveksam till den väg BSKT har valt att gå när det gäller värvningarna. Jag skulle förstå dem om de som tillkommer innebär att laget tar steget upp och konkurrerar med lagen på plats 4-6 men jag kan inte se att det blir så med dessa värvningar om inte de amerikanska spelarna som tillkommer håller hög klass. Staben bygger återigen en bred och stor trupp för att få bra träningsmiljö. Jag personligen skulle ha startat med att bygga kvalitet för att kunna vinna fler matcher och framförallt dra mer publik.
Johan Strömwall om nya rollen: ”Är ingen basketnörd”
(Titta på tv**) Fryshuset mot Jämtland på tv directe 11STN
Serbien torskade igen och den här gången mot Belgien. När får Pesic gå det är frågan. Kanske är han så stor så att han får vara kvar. Tyskland vann mot Polen tack vara Schröder och bra coachning. Ikväll 17. 00 Georgien – Spanien, 18. 00 N. Makedonien – Ukraina, 18. 30 Litauen – Tjeckien, 19. 30 Nederländerna – Italien. Jag ser nog Lit – Tje och Frankrike – Ungern kl 20. 30. Courtside passet kostade 119 kr för alla matcher. Det var det värt.
Han rankar dessutom Curry som en av de 10 bästa som någonsin har spelat spelet. Greg Anthony är numera 54 år och mycket erfaren NBA spelare bl a i Chicago Bulls så han kanske är rätt ute. Undrar vilka övriga 9 som platsar på hans lista. Kroatien förstärker landslaget inför slutkvalet med Bogdanovic (Utah Jazz) och Zubac (LA Clippers). Alla lag verkar få med sina vassaste kort till det avslutande kvalrundorna utom Sverige.
Ingen håller så klart med mig men snegla i alla fall på årets U 20 herrar. Uttagningen av herrar U 20 landslaget som jag fick nyss kl 15. 51 torsdag och som startar sitt matchande i Georgien i morgon visar på att så är fallet. Bara en spelare från RIG Luleå men lillasyster i söder Umeå BSKT har med två spelare. Rig Mark har 3 spelare. Nedan följer den aktuella truppen som jag fick direkt från Georgien av Nils Botold.
Vilken nesa det skulle vara för bossen m fl. I Diskussionsforum på FB ställer ngn frågan varför allt blir så fel med Zahui. Nästan inga kommentarer. ”Tystnaden talar” brukar man säga eller ”Ingen rök utan eld”. WNBA har tagit ytterligare ett steg i kvalitetshöjning den här säsongen. Spelarna är bättre men många lag börjar ”djungla på mer”. Med djungla menar jag vilda attacker och galet mycket 3 poängskytte. Om dom fortsätter på det viset då försvinner charmen med WNBA ganska fort. Rookie spelarna är bättre och bättre.
Godmiddag Hoops kan idag erbjuda er läsare en rykande färsk krönika av Tapio Joulamo. Den senaste säsongen i SBL Dam liknade ingenting annat. Överraskningarna, ja t o m sensationerna, duggade tätt. Etablerade topplag hamnade på skam medan lag som ingen hade väntat sig något av, gav förståsigpåarna ordentligt på pälsen. Det hela rundades av med att nykomlingen Östersund tog sig hela vägen till semifinal och var på vippen att där slå Norrköping, som i sin tur sedan chockade alla med att göra processen kort med suveräna grundserievinnaren Luleå och vinna SM-guldet. Mycket talar faktiskt för att även nästa säsong blir något av omkastningarnas tid.
[[[fri@@]]##] Fryshuset Nässjö direktsändning 26
En vettig satsning tycker HOOPS. Noterar även att Södertälje har anställt en person som heter Anders Jansson som säljare på sponsorsidan. Kan det vara Jansson som var frontman i Sundsvall Dragons? Det blev vinst mot North Makedonien. Jag trodde på förlust och den var inte långt borta. Laget kollapsade i sista perioden och det var nära att N Makedonia hann ifatt (90-92). Klintman släppte handbromsen och tillsamas med Broström och Myrthil fixade man segern. Jättarna Mellqvist och Forsling fortfarande för svaga defensivt och för långsamma. Botold och Lindqvist ungefär som sist.
Efter skjutningarna: Södertälje Basket pausar verksamheten
Svensk Basket - Solidsport
SBL Dam Play
Nu blev det bara 0 – 1 till gästerna. Om jag hade spelat i Thoren då hade jag övervägt min fortsatta fotboll satsning. BSKT bygger coach stab i år Bra eller dåligt. Vad vet jag. Men så mycket vet jag att om BSKT inte har bra spelare då blir det inga vinster oavsett vem som coachar, assisterar eller håller i fysträningen.
Mycket oklarheter är det som sagt, och så brukar det ju vara vid den här tidpunkten. Vi vet bara en del av det som kommer att ske med lagen. Det enda som är säkert är att SBL-kartan kommer att se helt annorlunda ut än säsongen 21/22. Några försvinner, andra faller och ytterligare några flyttar fram positionerna ordentligt.
Efter tuffa starten – SBBK laddar om inför match mot Luleå
baskettv.se | Start
(SPORT-TV<<<<) Borås mot SBBK på tv CCBGE - NPREMA
Fyra bra amerikanare plus Hansson bröderna skulle ha kompletterats med en kvalitetsspelare till och BSKT hade varit med i racet. Nu vet jag inte vad jag skall tro. Dom Egna produkterna är också fundersamma om framtiden. Kanske nöjer sig några med att spela i basketettan. Enligt Bänkvärmarna skall någon ha twittrat om att A3 (Umeå BBK) lär ha två miljoner i skatteskulder igen. Jag gör som vanligt och synar detta så fort jag kan. Om så är fallet då tror jag risken är stor att dom stänger butiken.
Är det så nuförtiden. Man måste ha tränat på en sak en längre tid för att våga testa plan X? Jag tycker att det är dålig coachning. Jag hoppades på att Markusson skulle få spela med Birgander nära korgen och att Sverige skulle gå för ett hederligt djupspel som plan B men icke. Plan B var att attackera när dom spelade aggressivt.
Jag är ju bara en simpel gissare som inte kan stava som krönikören i nsd. se tycker – hahaha. Nu hoppas jag att Tapio snart kommer med en spännande analys av årets WNBA. Jag har redan hyllat spelet i den ligan flera gånger i år. Fattar du att Jewel Loyd, Kayla McBride och många fler som är toppspelare i WNBA har spelat i Umeå Sporthall mot Udominate (A3). Jag hoppas också att Jonte kommer med en ingående analys efter helgen av veckans viktiga kvalmatcher. Personligen kan jag redan nu tycka att Sverige borde ha klämt in en bra träningsmatch innan det är dags för Finland.
2009 lades Cometerna ner/köptes upp (välj själv) och alla aktiva hamnade i KFUM Umeå. Det blev till att börja med ett litet uppsving med stabilare ekonomi men 2012 beslutade KFUM Umeås huvudstyrelse att avveckla damelitbasketen eftersom man ansåg att den kostade för mycket. 2012 bildades Umeå BBK(A3) och med den nya bossen i spetsen drogs det upp stora planer om att ta upp kampen med toppen i serien och 2019 blev det till sist guld efter flera finalförluster och en hård satsning på bra spelare. Nu 10 år senare hotas lagets existens igen.
Förresten den grundläggande fys träningen borde väl bedrivas framförallt nu och fram till samlingen i augusti. Är det någon som tror att den bedrivs seriöst på egen hand inom basket? Räck upp en hand. Har du hört Greg Anthonys hyllning av Steph Curry i NBA TV? ”Han sätter skott som andra spelare aldrig tränar på”.
Svenska Cupen Final Four - Solidsport
Supertalang är också ett vanligt uttryck man använder om unga Umeå IK spelare. I helgen ägnade man två (2) helsidor till att berätta om ”spännande talanger” inom Umeås fotboll. Snacka om att koka soppa på en spik. Man gör allt som står i ens makt att försöka hålla upp skenet av att fotbollen i Umeå är något, men sanningen är den att fotbollen helt enkelt är kass i Umeå. Jag tittade 40 minuter på div 1 (egentligen div 3) matchen mellan Thoren och Hammarby (Utv-lag). Thoren blev upprullade enligt konstens alla regler och hade tur att det inte var 0 – 5 redan i halvtid.
Arrangemangen är bättre och bättre ja tom domarna dömer bättre men samspelet har blivit sämre. Många tycker synd om Griner. Innehav av drugs ses inte som något större problem i USA, men hon borde ha tänkt på riskerna innan hon tog med sig elpipan till Ryssland. Noteras kan i alla fall att Mercury vinner även utan Griner men med BG loggan målad på golvet. Superstjärna är ett populärt uttryck i lokaltidningen gällande kvinnliga fotbollspelare. Jag vet inte om det finns någon ”riktig superstjärna” i Umeå IK. Tabelläget tyder på att det inte är någon.
Konstigt att föreningen inte har gått ut i media och vädjat till Umeå Kommun samt näringslivet om stöd för att kunna fortsätta verksamheten. Det har Björklöven, Umeå FC och Umeå IK gjort när dom har haft ekonomiska kriser och har då blivit räddade. Om Umeå BBK(A3) försvinner då blir inte Umeå Sveriges Idrottsstad 2023. Norrköping dam meddelar att man inte tänker hänga på Luleå och Södertälje i deras satsning. Två amerikanskor, fem svenskor och några dubbel licensierade juniorer får räcka i år. Vi hakar inte på i guldjakten signalerar man i Norrköping.
71–65 (18–16, 20–18, …Usel start av hemmalaget. Men till slut kunde Södertälje ta sig i kragen och vinna en tät match…Södertälje besegrade Jämtland på hemmaplan i fredagens möte i Svenska Basketligan herr. 92–86…Jämtland Basket kom ut starkast inledningen och fortsatte så under hela matchen. Till slut var det…Andrew Smith dök in i Jämtland under förra säsongen och blev en nyckelspelare direkt.
[I DAG!] Borås mot SBBK på tv 27/12/2022 FQV1Y | Calzado MD